CARTEA ESTE MODUL NOSTRU DE A DĂINUI ȘI OGLINDA MÂNTUIRII OMENEȘTI (Lidia Kulikovski)

среда, 18 июня 2014 г.

„Înălțarea Neamului” de Valeriu Rață


Lansare de carte


Lansarea de carte a avut loc la Sediul central al B.M.„B.P.Hasdeu”. Moderator – Vlad Pohilă, scriitor, lingvist, traducător.
Volumul impresionează chiar de la copertă: este o fotografie din anii Înălțării Neamului, adică din anii deșteptării naționale și renașterii spirituale a basarabenilor. La sigur, că și eu, și tu, și noi eram în mulțimea de oameni adunați în inima orașului care acum se numeșete Piața Marii Adunări Naționale.
Mi-ar place să spun că această carte, „Înălțarea Neamului”, este cartea generației mele, dar ea este și a altor generații, personalități care au contribuit plenar la Înălțarea Neamului. Mulți din ei astăzi nu mai sunt printre noi.
Este și cartea generației, care mai ține minte cum au fost primele întruniri, mitinguri și demonstrații pentru limbă și alfabet latin. Când fiecare din noi se simțea erou. Corect ar fi – patriot.
Poeziile din volumul „Înălțarea Neamului” de Valeriu Rață sunt patriotice. Am simțit, așa, o căldură în suflet, decum am început să răsfoiesc această carte, apoi m-am oprit și am citit mai multe poezii. Versurile sunt simple, din ele răzbate căldură și omenie.
Cartea este structurată temeinic: Îmi cânt vatra mea străbună (civico-patriotice); Mereu la datorie (social-militante); Oază de cleștar (limba română); Tânăr, veșnic, de nespus (Mihai Eminescu); Un dar ce vine de la zei (scrisul, cartea și biblioteca); Floarea națiunii noastre (portrete, dedicații); De dragul pământului (țarina și țăranii). Atenția însă mi-a fost atrasă de „Floarea națiunii noastre”. M-am „întâlnit” cu oameni de la care am învățat ce înseamnă temeinicia unui neam, dragostea de țară, de limbă, de străbuni. Pe unii i-am cunoscut, mi s-au lipit de suflet, avem amintiri comune. Pentru toți autorul a găsit „cuvântul potrivit”.
Am observat că în prezent, când, la fel, trăim timpuri istorice, nu se mai scrie poezie patriotică. Noua generaâie de poeți scrie despre „pantaloni rupți”, „scobitul în nas”, despre „norii care se înșiră pe cer ca... ”, dar nu se scrie poezie patriotică. Sau, poate, eu nu știu să citesc printre rânduri...
Cu atât mai mult, volumul de versuri „Înălțarea Neamului” face cinste autorului, dar și cititorului de azi și de mâine.
La lansare au participat mai multe personalități, colegi, prieteni și admiratori ai creației domnului Valeriu Rață. Pe marginea acestui volum, dar și a cărții „Biblioteca Municipală: portret din pofil cultural” și-au expus opiniile doamna Lidia Kulikovski, Directorul Departamentului Studii și Cercetări a B.M.„B.P.Hasdeu”, Ninela Caranfil, actriță, Aurel Dănilă, medic, Vasile Șoimaru, dr. conferențiar universitar ș.a.
În încheiere, a luat cuvântul doamna Mariana Harjevschi, Director general al B.M.„B.P.Hasdeu”.


Larisa Ungureanu

Комментариев нет:

Отправить комментарий