Rolul
produselor bibliografice şi contribuţia liceului în formarea
cititorului activ
Biblioteca Târgovişte, Filiala
BM
B. P. Hasdeu, prin
politica participativă şi de cooperare, este receptivă la
solicitările partenerilor săi (grădiniţe, licee, centre
comunitare, etc.) şi participă la diferite evenimente, activităţi, prin oferirea unor surse informaţionale şi bibliografice.
Lecţia
bibliografică Incursiune
în Universul Cărţilor: Tipuri de cărţi
planificată la început pentru clasa a IV-a “C”, Liceul
Dante
Alighieri,
s-a transformat într-o lecţie publică pentru toate clasele a
IV-a din Liceul Dante
Alighieri,
ideea desfăşurării unei atare manifestări a venit
din partea profesoarei
Liuba Paiu. Auditoriul respectiv a fost familiarizat cu tipurile de
cărţi şi tipurile de lectură. Prin conversaţia euristică am
stabilit tipurile de dicţionare din domeniul filologiei (de
sinonime, paronime, arhaisme, regionalisme, epitete),
bilingve (roman-rus, francez-român etc.), de specialitate
(dicţionar de termeni medicali, dicţionar de termeni tehnici). După
trecerea în revistă a tipurilor de cărţi – atlas,
enciclopedie, ghid de călătorie, monografie, roman, nuvelă, carte
tridimensională, – am analizat dferenţele dintre ele, bunăoară,
care este deosebirea dintre enciclopedie şi atlas, dicţionar şi
ghid de conversaţie, roman şi nuvelă? Pentru informaţie
suplimentară a fost expusă şi teoria tipurilor de lectură:
lectură hedonistă (din plăcere), din curiozitate, exploratorie,
informativă.
Cu
cea mai mare regularitate, organizăm diverse lecţii bibliografice
pentru clasele I-II-a ce au ca scop instruirea cititorului, iar
obiectivele sânt facilitarea căutarii informaţiei, însuşirea
regulilor de utilizarea a documentelor din colecţiile bibliotecii.
în cadrul acestor ore, discutăm despre normele de condută în
bibliotecă, însemnătatea cardului de cititor, drepturile şi
obligaţiile utilizatorului.
Una
dintre lecţiile bibliografice deosebite a fost Prezentarea
fondului oficului copii
desfăşurată pentru elevii din clasa II-a „A”,
Liceul Dante
Alighieri,
profesor Carolina Locoman. La întrebarea ce
reprezintă o bibliotecă,
publicul respectiv a dat cele mai frumoase şi inedite explicaţii,
de ex.: Biblioteca
este o taină a cărţilor, Biblioteca e un loc, unde afli cele mai
interesante lucruri, Biblioteca este casa cărţilor, În
bibliotecă cărţile sânt alfabetic aranjate şi clasificate
etc.,
ultima formulare fiind foarte originală, ţinând cont că
participanţii sânt doar în clasa a II-a. Ora
bibliografică s-a desfăşurat interactiv,
mai bine ca oricând, prin
conversaţia euristică am reuşit să descoperim lucruri noi, cu
titlu de argument:: ce semnificaţie au litere dintre cărţi, ce
numim expoziţie
de carte
sau cu ce scop sânt organizate expoziţiile
tematice, aniversare, permanente;
ce rol are divizionarul,
(divizează, separă volumele după domenii), ce ne indică, ce
conţine panoul
informativ
etc.? Elevii inteligenţi şi isteţi au concluzionat singuri care
sânt îndrumătorii informativi şi direcţionali în
bibliotecă. Cele enumărate au fost expuse într-un limbaj
simplu, accesibil copiilor, iar pentru o însuşire mai bună au
fost propuse exerciţii de căutare:
Găseşte
o carte? Unde îl vom căuta pe Mihai Eminescu?
Poveştiile
lui Ion Creangă? Unde găsim fabule?
etc. În acest joc elevii şi-au
demonstrat priceperile şi deprinderile de cititori avizaţi şi
informaţi.
Prin
poezia lui Petru Cărare şi a lui Vasile Romanciuc au fost transmise
mesaje despre Carte şi Cărţi:
Cartea
mea-i cu multe file/ Şi cu multe poezii/ De cum o citeşti copile,/
Dă-o şi la alţi copii. (Petru Cărare)
Dragii
mei copii deştepţi,/ Înţelegeţi bine, foarte:/ Una este să
ai cărţi,/ Alta este să ai carte.
Însă
pe de altă parte,/ Dragii mei copii deştepţi,/ Cine vrea să aibă
carte, / Trece mai întâi prin cărţi. (Câteva
lucruri ştiute despre carte şi Cărţi
de
Vasile
Romanciuc)
Pentru
mai multă relevanţă, împreună am tălmăcit sintagmele să
ai cărţi, să ai carte.
Căt
citeşti, atăta creşti./ Cât citeşti atâta eşti
.
În
concluzie, elevii au înţeles ordinea arănjării, clasificării
volumelor; însemnătatea expoziţiilor; rolul divizionarului,
panoului informativ; drepturile şi obligaţiile cititorului,
importanţa cardului (permisului) de cititor.
Un
alt produs bibliografic frecvent organizat pentru utilizatorii
bibliotecii este revista bibliografică tematică sau în cadrul
expoziţiilor. Scopul
desfăşurării unei reviste bibliografice este promovarea fondului
de referinţă, iar obiectivele sânt valorificarea cărţii şi
motivarea lecturii. Publicul respectiv primeşte şi o succintă notă
informativă despre achiziţionarea cărţilor în bibliotecă,
etapele de pregătire către raft. Volumele prezentate prin
lecturare selectivă, prin nararea celeor mai captivante momente,
provoacă interesul cititorului copil.
Un
produs bibliografic nou, predestinat predolescenţilor,
adolescenţilor, tinerilor
sânt Mapele tematice Cele
mai frumoase poezii de toamnă, Cele mai frumoase poezii de iarnă în
variantă electronică şi tradiţională. Obiectivele acestui produs
bibliografic sânt următoarele:
oferirea informaţiei promt şi rapid la subiectul Poezii
de toamnă,
Poezii
de iarnă;
valorificarea operei marilor scriitori; motivarea lecturii prin
prezentarea inedită a mapei. Această
sursă stimulează şi tentează la lectură prin imaginile şi
tablourile anexate.
O modalitate mai nouă de a oferi surse informaţionale şi produse bibliografice, – cum ar fi reviste bibliografice tematice, expoziţii de carte, – a devenit participarea la lecţiile deschise susţinute de către profesorii liceelor cu care colaborăm, cu titlul ilustrativ: Cărţi despre atenţie, (disciplina Ştiinţe); Cărţi pentru copii semnate de Ion Druţă, în cadrul orei de română, Liceul Doina şi Ion Aldea-Teodorovici, clasa IV-a „B”, profesor Valentina Vărlan; Volumele lui Adrian Păunescu, în cadrul orei de română cu tema Colindul gutii, Liceul Doina şi Ion Aldea-Teodorovici, clasa IV-a „A”, profesor Angela Ursachi. Astfel, invitaţia de a participa la orele deschise este o modalitate de a evidenţia parteneriatul dintre şcoală şi bibliotecă, de a menţiona legătura indispensabilă dintre aceste două instituţiii, şi totodată promovăm împreună cărtea şi lectura.
Produsele
bibliografice şi anume: lecţiile bibliografice, revistele
bibliografice, expoziţiile de carte, au un impact benefic în
formarea unui cititor avizat şi cultivat, fidelizarea utilizatorului
şi stimularea lecturii.
Liliana Juc
Комментариев нет:
Отправить комментарий