CARTEA ESTE MODUL NOSTRU DE A DĂINUI ȘI OGLINDA MÂNTUIRII OMENEȘTI (Lidia Kulikovski)

четверг, 6 февраля 2014 г.

Oră de lectură

 Bună dimineaţa, mamă de Dumitru Matcovschi
  Pentru valorificarea priorităţii anuale 2014 – Anul Dumitru Matcovschi am desfăşurat o oră de lectură în clasa II-a „C”, Liceul Dante Alighieri, profesor Carolina Locoman. Am dorit ca în cele 45 de minute să familiarizez aceşti micuţi cu viaţa şi opera scriitorului Dumitru Matcovschi. Întru realizarea acestor obiective am propus un compendiu biografic, relatat simplu, pe înţelesul copiilor – născut la 20 octombrie 1939, în localitatea Vadul-Raşcov, r. Şoldăneşti, părinţii se numeau Eudochia şi Leonte, era al 2-lea copil din cei cinci, ce-l mai mult îi plăcea istoria, a absolvit Universitatea Pedagogică Ion Creangă, facultatea de istorie şi filologie, a lucrat la săptămânalul Cultura, redactor şef la revista Basarabia, a scris zeci de poezii, 5 romane, mai multe piese de teatru etc.

  Am făcut o trecere în revistă a câtorva volume semnate de Dumitru Matcovschi: Bună dimineaţa, mamă, Să mă iubeşti şi antologia Poezia acasă. Tot în contextul biografiei, am narat şi istorioara Ţaca Jenea din cartea Scriitorii când erau copii de Aureliu Scobioală. Apoi, pentru a însuşi mai bine cele studiate, am trecut la un exerciţiu de craeţie. După lectura poeziei Desenez de Dumitru Matcovschi, câţiva copii, cei mai iscusiţi pictori ai clasei, au trebuit să redee cromatic, pe tablă, epitetele din text: casă luminoasă, la stănga casei, o livadă doldora de roadă, la dreapta, o viţă de vie ce spre soare se mlădie, drum din pragul casei către lumea toatăzarea mai albastră peste casa noastră. Am tălmăcit împreună sintagmele sus-numite, semnificaţia fiecăruia dintre ele, şi desigur am sesizat mesajul acestei poezii: dragostea de plaiul mioritic, dragostea de neam, orice drum din lumea largă să te aducă la vatră.
 Paralel cu cei care pictau la tablă, am lecturat poeziile, una ca una, din volumul Bună dimineaţa, mamă de Dumitru Matcovschi. Astfel, copii au aflat despre o furnică ce bob de grâu în pom ridică, de ce plânge Greieraşul Puiu, cum creşte plopul, cântec de jale pentru Martinel, cântec de leagăn pentru păpuşa Drina, cum joacă hora iepurelul cu-o furnică şi-o pisică, şi cu ursul Martinică, despre frunzele ce gălbenesc a toamnă nouă şi îngălbenite plouă, cui dă bunelul măsline, iar bunica îi colac etc.




Liliana Juc







Комментариев нет:

Отправить комментарий