Discuție / dezbatere
Am fost plăcut surprinsă că, copiii
au știut din care an Republica Moldova a devenit stat independent (1991). La
fel, copiii cunosc simbolurile statului: drapelul, stema, imnul. Cunosc
împărțirea administrativ-teritorială, orașe importante, cum ar fi: Chișinău, Bălți,
Cahul, Orhei, Soroca.
Ne-am oprit și la Articolul 13,
cel mai discutabil articol din Constituție: „Limba de stat a Republicii Moldova
este limba moldovenească, funcționând pe baza grafiei latine”. Fiind întrebați
copiii și pedagogii de la Centrul Vatra, ce limbă vorbesc, toți au
răspuns că vorbesc limba română. Și eu am spus că vorbesc limba română.
De ce s-a creat o asemenea
situație? Am explicat celor, că în 1994 conjunctura politică din Parlament (majoritatea
deputaților făceau parte din Partidul Agrarienilor) era de altă natură, care a
favorizat adoptarea acestui articol, deși era împotriva adevărului științific
și istoric. Școala, grădinițele, instituțiile superioare de învățământ,
instituțiile de cultură – teatrele, bibliotecile – au continuat să folosească limba
română. Doar în Constituție totul a rămas ca în 1994. Deci, această greșeală
trebuie corectată în cel mai scurt timp posibil. Aceasta a fost concluzia la
care am ajuns cu toții în urma acestei activități.
Larisa Ungureanu
Комментариев нет:
Отправить комментарий