CARTEA ESTE MODUL NOSTRU DE A DĂINUI ȘI OGLINDA MÂNTUIRII OMENEȘTI (Lidia Kulikovski)

вторник, 29 июля 2014 г.

Ziua Constituției Republicii Moldova


Discuție / dezbatere


   Ziua Constituției Republicii Moldova a fost consemnată prin discuție / dezbatere la Centrul Comunitar pentru Copii și Tineri Vatra. Pentru început, copiii au fost informați despre istoricul acestei zile: 29 iulie 2014. Acum douăzeci de ani, deputații din Parlament au adoptat Constituția Republicii Moldova – legea supremă din stat – care spune că Republica Moldova este „un stat suveran și independent, unitar și indivizibil”. (Articolul 1.)

   Am fost plăcut surprinsă că, copiii au știut din care an Republica Moldova a devenit stat independent (1991). La fel, copiii cunosc simbolurile statului: drapelul, stema, imnul. Cunosc împărțirea administrativ-teritorială, orașe importante, cum ar fi: Chișinău, Bălți, Cahul, Orhei, Soroca.   
   Ne-am oprit și la Articolul 13, cel mai discutabil articol din Constituție: „Limba de stat a Republicii Moldova este limba moldovenească, funcționând pe baza grafiei latine”. Fiind întrebați copiii și pedagogii de la Centrul Vatra, ce limbă vorbesc, toți au răspuns că vorbesc limba română. Și eu am spus că vorbesc limba română.

    De ce s-a creat o asemenea situație? Am explicat celor, că în 1994 conjunctura politică din Parlament (majoritatea deputaților făceau parte din Partidul Agrarienilor) era de altă natură, care a favorizat adoptarea acestui articol, deși era împotriva adevărului științific și istoric. Școala, grădinițele, instituțiile superioare de învățământ, instituțiile de cultură – teatrele, bibliotecile – au continuat să folosească limba română. Doar în Constituție totul a rămas ca în 1994. Deci, această greșeală trebuie corectată în cel mai scurt timp posibil. Aceasta a fost concluzia la care am ajuns cu toții în urma acestei activități.

Larisa Ungureanu


Комментариев нет:

Отправить комментарий