CARTEA ESTE MODUL NOSTRU DE A DĂINUI ȘI OGLINDA MÂNTUIRII OMENEȘTI (Lidia Kulikovski)

вторник, 18 марта 2014 г.

Discuție/dezbatere


Chipul femeii în opera lui Dumitru Matcovschi
 
     Activitatea de azi, inițiată de Filiala Târgoviște în parteneriat cu biblioteca gimnaziului nr.5, șefa bibliotecii, doamna Ala Bomaistriuc, a început cu un Omagiu adus poetului Dumitru Matcovschi, alcătuit dintr-un recital de versuri, date biografice, interviu, cântece pe versurile celui care exprimă „purele adevăruri”, după expresia lui Victor Crăciun.
    Au participat elevi din clasele a V-a, VII-a, a VIII și a IX-a, îndrumați de profesoara de limbă română, doamna  Ina Macovei.
    Au fost puse în discuție poezii consacrate femeii: Sărut, femeie, mâna ta, Inimă de mamă, Îndrăgostit, Mama, Doar femeia, care sunt parte componentă a poeziei intime, cum precizează criticul Eliza Botezatu, poezii în care ete oglindită imaginea femeii, a femii-iubită, femeii-mamă, femeii-păstrătoare a focului din vatră, a neamului, a dorului.   Imaginea femeii este o temă permanentă în creația lui Dumitru Matcovschi, atât în poezie, cât și în dramaturgie. A fost evidențiată poezia Mama, poezie plină de duioșie și recunoștință, exemplu de vers sincer și inspirat. Lângă pomul cel rotat Lângă pragul casei noastre, mama... Mama e ființa care ne alină durerea, care stă la căpărâi ca o lumină, în mâna ei alintătoare și blajină, pâmântul a-ncăput.
     În ființa femeii, a femeii-mamă, în special, își găsesc oglindire valorile spirituale ale neamului: Trăind aceată viață, Avem o datorie: Să ținem foc în vatră Prin secolii ce vin.
    Cu totul alta este imagine femeii în dramaturgia lui Dumitru Matcovschi. Piesele Tata, Pomul vieții, Cântec de leagăn pentru bunici femeia apare ca o victimă. În piesele sale, în special cele scrie în anii 70-80, care reflecta realitatea acelor timpuri, este ilustrată și degradarea femeii, abuzul bărbatului, drama și suferința prin care trecea mama, ființă blândă și muncitoare, care nu avea forțe să lupte cu un soț agresiv. În Tata, de eхemplu, mama Elena suferă cumplit e pe urma lui Aristid, un bețiv și un bătăuș notoriu de care se temea tot satul.
    În spectacolul Tata, montat pe la jumătatea anilor 70 la Teatrul Academic A.S.Pușkin (actualul Teatru Național M.Eminescu) a răsunat pentru prima oară acel imn închinat femeii, cântecul Sărut, femeie, mâna ta, compus pe versurile lui Dumitru Matcovschi și interpretat de Ion Aldea-Teoorovici, care a avut un impact mare asupra spectatorilor, venind cu un meaj de susținere a femeii, de încurajare, de dragoste și recunoștință pentru femeia, păstrătoare a focului din vatră. Acest cântec, în contextul dramatic al spectacolului a adus o undă e propenime, de noutate, de blândețe și bunătate. Dumitru Matcovschi va accentua și în alte poezii mesajul său: să aducem în această viață un pic de bunătate.
    În activitatea de azi s-au implicat majoritatea participanților, fiecare venind cu un mesaj în măsura gradului de înțelegere a creației lui Dumitru Matcovschi, menționându-se că în aceste timpuri zbuciumate imaginea femeii, așa cum a perceput-o poetul, uneori ca o floare de grădină, veștezită de toamne și troienite e ierni este ca o icoană memorabilă care-ți toarnă în suflet liniște și blândețe.




 Larisa Ungureanu

Комментариев нет:

Отправить комментарий