CARTEA ESTE MODUL NOSTRU DE A DĂINUI ȘI OGLINDA MÂNTUIRII OMENEȘTI (Lidia Kulikovski)

вторник, 12 ноября 2013 г.

Revistă bibliografică

Participarea la orele deschise - un model de parteneriat dintre bibliotecă și liceu

 Astăzi, 12.11.2013, am participat la o lecţie deschisă de istorie în clasa III-a, Liceul Dante Alighieri, profesor Liuba Paiu, unde am prezentat revista bibliografică tematică Pe urmele domnitorilor români.
 Ora de istorie a fost organizată după noile exigenţe, adică au fost utilizate tehnologii şi procedee actuale: însemnări pe axa timpului, lucrul cu harta mută, lucru în echipă, evaluarea de sine, lucru cu manualul etc.
 Elevii au demonstrat că sânt nişte pasionaţi de istorie, s-au încadrat activ în procesul de desfăşurare a lecţiei, prezentând cunoştinţe temeinice la subiectul Domnitorii Ţării Moldovei şi Ţării Româneşti. A fost o oră interactivă, unde prin metodă inductivă (de la particular la general) s-a însuşit tema nouă – Mircea cel Bătrân şi Alexandru cel Bun – strategi şi diplomaţi iscusiţi. Elevii s-au famuliarizat cu aceste două mari personalităţi prin lectura informativă din manual, cât şi prin materialul prezentat în power point: au descoperit de ce au fost supranumiţi  Mircea cel Bătrân şi Alexandru cel Bun, ce loc ocupă în istorie aceşti domnitori, ce rol a avut fiecare dintre ei la dezvoltarea economică, socială, culturală a Ţării. Elevii au înţeles mai temeinic ce înseamnă cuvântul diplomat, politică externă, internă. Tot ei au tălmăcit sinonimele cuvântului ţară – imperiu, ducat, regat. Pentru o mai bună însuşire, elevii au fost încadraţi în jocul cognitiv, unde din izvorul nescris (o oală de lut), au fost folosite izvoarele scrise (fişele); au lucrat cu harta mută, unde au marcat Cetatea Chilia şi Cetatea Albă, au făcut însemnări pe axa timpului. Prin dialog, elevii au găsit similitudini dinte cei doi domnitori Alexandru cel Bun şi Mircea cel Bătrân: ambii au fost buni cârmuitori, diplomaţi, au dus la prosperarea ţărilor, au domnit în acelaşi timp, au fost prieteni, şi diferenţele:  Alexandrul cel Bun – domn al Ţării Moldovei, iar Mircea cel Bătrân domn al Ţării Româneşti. Pentru desăvârşirea lecţiei de istorie, dar şi pentru a face din acestă oră un eveniment a fost dramatizat un fragment din Scrisoarea III de Mihai Eminescu (dialogul dintre Mircea cel Bătrân şi Baiazid).













 La final, am prezentat revista  bibliografică tematică Pe urmele domnitorilor români, o  sursă sigură în aprofundarea cunoştinţelor la subiectul lecţiei: Mircea cel Bătrân şi Alexandru cel Bun – strategi şi diplomaţi iscusiţi.
 Stan, Magda. 101 personalităţi şi evenimente istorice. Bucureşti, 2003.
Pe urme de domnitori şi domne, rege şi regine. Iaşi, 2003.
Ioan-Aurel Pop. Istoria românilor. Bucureşti, 2011.
Târgovişte: veche cetate de scaun. Bucureşti, 1999.
Istoria ilustrată a Românei. Bucureşti, Chişinău, Cluj, 2009.
Mihai Eminescu. Poezii, Chişinău, 2006.
 Volumele au avut o scurtă adnotare, prin care s-a tins să se sublinieze specificul, noutatea şi importanţa fiecărei cărţii, suportul lor informaţional în pregătirea temelor pentru acasă, realizarea posterelor, şi însuşirea amplă a materialului.   
 În cadrul acestei ore şi-a găsit relevarea parteneriatul bibliotecii Târgovişte cu Liceul Dante Alighieri, exprimat prin diploma de menţiune înmânată distinsei profesoare Liuba Paiu şi muţumirile aduse bravului colectiv al acestei clase participante la numeroasele şi diverse activităţi – ore de lectură, întâlnirea cu scriitoarea Claudia Partole, prezentatoarea Mariana Bahnaru.
 Participarea la orele deschise prin prezentarea unui produs bibliografic – revistă bibliografică sau organizarea unei expoziții tematice, este o modalitate de reflecta colaborarea dintre bibliotecă și școală și un model de parteneriat.







Комментариев нет:

Отправить комментарий