Participarea la orele deschise - un model de parteneriat dintre bibliotecă și liceu
Astăzi, 12.11.2013, am participat la
o lecţie deschisă de istorie în clasa III-a, Liceul Dante Alighieri, profesor
Liuba Paiu, unde am prezentat revista bibliografică tematică Pe urmele domnitorilor români.
Ora de istorie a fost organizată după
noile exigenţe, adică au fost utilizate tehnologii şi procedee actuale:
însemnări pe axa timpului, lucrul cu harta mută, lucru în echipă, evaluarea de
sine, lucru cu manualul etc.
Elevii au demonstrat că sânt nişte
pasionaţi de istorie, s-au încadrat activ în procesul de desfăşurare a lecţiei,
prezentând cunoştinţe temeinice la subiectul Domnitorii Ţării Moldovei şi Ţării Româneşti. A fost o oră
interactivă, unde prin metodă inductivă (de la particular la general) s-a
însuşit tema nouă – Mircea cel Bătrân şi
Alexandru cel Bun – strategi şi diplomaţi iscusiţi. Elevii s-au
famuliarizat cu aceste două mari personalităţi prin lectura informativă din
manual, cât şi prin materialul prezentat în power point: au descoperit de ce au
fost supranumiţi Mircea cel Bătrân şi
Alexandru cel Bun, ce loc ocupă în istorie aceşti domnitori, ce rol a avut
fiecare dintre ei la dezvoltarea economică, socială, culturală a Ţării. Elevii
au înţeles mai temeinic ce înseamnă cuvântul diplomat, politică externă, internă. Tot ei au tălmăcit sinonimele
cuvântului ţară – imperiu, ducat, regat. Pentru o mai bună însuşire, elevii au
fost încadraţi în jocul cognitiv, unde din izvorul nescris (o oală de lut), au
fost folosite izvoarele scrise (fişele); au lucrat cu harta mută, unde au
marcat Cetatea Chilia şi Cetatea Albă, au făcut însemnări pe axa timpului. Prin dialog, elevii au găsit
similitudini dinte cei doi domnitori Alexandru cel Bun şi Mircea cel Bătrân:
ambii au fost buni cârmuitori, diplomaţi, au dus la prosperarea ţărilor, au
domnit în acelaşi timp, au fost prieteni, şi diferenţele: Alexandrul cel Bun – domn al Ţării Moldovei,
iar Mircea cel Bătrân domn al Ţării Româneşti. Pentru desăvârşirea lecţiei de
istorie, dar şi pentru a face din acestă oră un eveniment a fost dramatizat un
fragment din Scrisoarea III de Mihai
Eminescu (dialogul dintre Mircea cel Bătrân şi Baiazid).
Pe urme de domnitori şi domne,
rege şi regine. Iaşi, 2003.
Ioan-Aurel Pop. Istoria
românilor. Bucureşti, 2011.
Târgovişte: veche cetate de
scaun. Bucureşti, 1999.
Istoria ilustrată a Românei.
Bucureşti, Chişinău, Cluj, 2009.
Mihai Eminescu. Poezii,
Chişinău, 2006.
Volumele au avut o scurtă adnotare,
prin care s-a tins să se sublinieze specificul, noutatea şi importanţa fiecărei
cărţii, suportul lor informaţional în pregătirea temelor pentru acasă,
realizarea posterelor, şi însuşirea amplă a materialului.
În cadrul acestei ore şi-a găsit
relevarea parteneriatul bibliotecii Târgovişte
cu Liceul Dante Alighieri, exprimat
prin diploma de menţiune înmânată distinsei profesoare Liuba Paiu şi muţumirile
aduse bravului colectiv al acestei clase participante la numeroasele şi diverse
activităţi – ore de lectură, întâlnirea cu scriitoarea Claudia Partole,
prezentatoarea Mariana Bahnaru.
Participarea la orele deschise prin
prezentarea unui produs bibliografic – revistă bibliografică sau organizarea
unei expoziții tematice, este o modalitate de reflecta colaborarea dintre
bibliotecă și școală și un model de parteneriat.
Комментариев нет:
Отправить комментарий