CARTEA ESTE MODUL NOSTRU DE A DĂINUI ȘI OGLINDA MÂNTUIRII OMENEȘTI (Lidia Kulikovski)

понедельник, 21 марта 2016 г.

Oră de lectură



Poezia este însăși sensul vieții!
De Ziua Internațională a Poeziei, Filiala Târgoviște a organizat o activitate în parteneriat cu Școala Profesională nr.2 o Oră de lecturăPoezia e însăși sensul vieții!” în cadrul Clubului Tinerii la bibliotecă, scopul principal fiind susținerea creației poeților începători. Aceștia, de fapt, acestea, au fost două tinere eleve, care-și fac studiile la Școala Profesională nr.2: Jioară Nadejda și Goncear Daniela. Au participat colegi, prieteni, iubitori de poezie, cât și pedagogul social, dna Liliana Marinescu.
În cadrul Orei de lectură a fost prezentată expoziția de cărți a marilor poeți din toate timpurile, începând cu Homer, Ovidiu, Dante, Petrarca, Ronsard, Eminescu până la Antologia poeziei românești cu formă fixă, Alexei Mateevici, Nichita Stănescu, Antologie de poezie românească de Grigore Vieru ș.a. Desigur, de-asupra lor a „tronat” Pana, care secole de-a rândul a servit poeților drept cel mai fidel „instrument” de a așterne pe hârtie emoțiile, trăirile, sentimentele.
Ora de lectură a continuat printr-o dorință firească în această zi, ca fiecare participant să rostească un vers dintr-o poezie îndrăgită. A fost îmbucurător că toată „adunarea noastră” a demonstrat prin aceasta că iubește poezia și nu este indiferentă față de cuvintele care transmit „valorile cele mai intime ale diverselor culturi”.
Apoi a urmat ceea ce, de fapt, a constituit miezul întrunirii noastre: prezentarea tinerelor talente, două fete care scriu poezii, acestă zi fiind debutul lor pe Scena Cuvântului Poetic. E vorba de Jioară Nadejda și Daniela Goncear.
Prima a ieșit pe „arenă” Jioară Nadejda, care și-a spus în câteva cuvinte biografia ei. Are vârsta de 19 ani, s-a născut într-o localitate, relativ, nouă, satul Zorile, raionul Orhei. A început să scrie de pe când era elevă la școala din sat – despre natură, îdar și despre ființele dragi inimii sale. Astfel, de ziua nașterii, i-a dedicat o poezie bunicuței. Culegându-i un buchet de flori, s-a gândit că e prea puțin și a simțit că sufletul ei vrea să exprime mult mult. De aceea n-a întrârziat să-și aștearnă sentimentele pe o foaie de hârtie care, până la urmă,au luat forma unei poezii cu titlul Bunicuța noastră-n Mai: „În această zi de mai/ Înflorește-al nostru plai,/ pentru-o doamnă anumită/ De toată lumea iubită!”. A fost aplaudată atunci de rude, vecini, iar bunicuța a plâns de bucurie!
Nadejda nu s-a oprit aici. A inspirat-o natura și a scris, deja cu mai multă încredere și alte poezii. Iată câteva rânduri din poezia Natura se trezește: „Dimineața m-am trezit/ Floricele s-au ivit/ Am ieșit din casă - / Lumea-i mai frumoasă!”
A continuat să scrie și când a venit la Chișinău, mai ales în momentele de singurătate, fiind cuprinsă de sentimente nostalgice, uneori chiar triste. „Scriu despre generația mea care se confruntă cu anumite probleme în dragoste”, așa și-a comentat Nadejda cele câteva poezii pe tema dragostei: Fantezie pentru tine, Ca prin pustiu, Singur în tăcere. Iată câteva versuri din poezia Ca prin pustiu: „Prin pustiu eu trec/ Și inima mă doare./ Eu să te uit încerc, /Dar îmi amintește de tine o rază de soare./ Îmi amintesc de căldura ta/ Și vântul îmi aduce soaptele tale/ Și nu voi putea uita.” E lirică și inocentă dragostea unei fete, care a răsădit în sufletul ei pentru băiatul drag cele mai calde și frumoase sentimente. „Vom fi doar noi în miezul nopții,/ Ținându-ne de mână. /Și noaptea nouă să ne aparțină./ Dorința mea cu tine e să fiu/ Și sper că nu e prea târziu...”. Da, niciodată nu e prea târziu să iubești și să fii iubită. Acesta, de fapt, este îndemnul poeziilor Nadejdei Jioară.
A doua tânără poetă se numește Gocear Daniela. S-a născut în satul Butuceni, raionul Orheii Vechi. Părinții sunt meșteri populari, practică olăritul. Prima poezie a scris-o când avea 10 ani. I-a consacrat-o mamei, care era plecată peste hotare la muncă. Dulce mamă, așa se întitulează poezia și exprimă dragostea unui copil pentru mama care e departe și totuși, atât de aproape, fiindcă fiecare părticică a sufletului ei îi simte prezența. „Universul, ceru-mi ești/ Pământul care sufletul îmi ține,/ Steaua care-mi strălucești / Și-mi dai tărie mie”. O altă poezie dedicată mamei se întitulează Mamă - universul meu: „Mamă, ești soarele meu /Ce-mi luminează viața/ De-atâtea ori privind Cu dor îți aștept povața”. Să nu uităm, sunt poeziile unei fetițe de zece ani, care ducea dorul mamei, plecată de acasă la munci. „Mamă, viața mi-e plină de suferință!”, mai scrie Daniela. În acest cuvânt suferință, încap toate dorurile unui copil, lipsit de mângâierea mamei, un copil care are de făcut o mulțime de lucruri pe lângă casă, tot din dragoste pentru mamă. A scris și alte poezii, consacrate mamei, în care-și exprimă sentimentul de dragoste pentru ambii părinți. „Tată, când te-ntorci acasă?/ Mamă, când sosești în prag?” (Mi-e dor de voi, părinți). Daniela nu a scris din disperare, ci din dragoste. I-a așteptat cu dragostea în suflet. Astăzi ea-și urmează calea în viață, studiază, vrea să devină un bucătar neîntrecut, dar n-a uitat de poezie. Scrie atunci când simte că are de exprimat ceva anume: frumusețea naturii, trăinicia dragostei, iubirea, căci e la vârsta când acest sentiment înmugurește în sufletele tinerilor. Daniela însă ne-a uimit prin faptul că mai scrie și fabule, ceea ce denotă că are un simț deosebit al umorului și spirit de observație. Nouă ne-a citit fabula Cartea și stiloul. „Pe masă am lăsat odată? O carte și un stilou/ Și mare mi-a fost mirarea , /Când a a se certa au început Fără sens și fără rost/ La miezul nopții, la un timp prost”.Î n opinia mea, este una din cele mai spirituale fabule care mi-a fost dat să aud în ultimul timp, mai ales din gura unei tinere.
 
Cu toții am aplaudat talentul acestor două tinere poete și le-am dorit ca izvorul inspirației să fie nesecat și să ne bucure pe viitor cu noi creații literare. „Și sora mai mare scrie poezii, poezii pentru copii. Am editat această carte, care se numește „Broscuța”. Într-un singur exemplar. E cartea familiei!” a menționat Daniela. În final, doamna Liliana Marinescu a ținut să felicite personal pe aceste tinere care și-au făcut debutul poetic la Filiala Târgoviște și încă într-o zi specială: Ziua Internațională a Poeziei.

Larisa Ungureanu

Комментариев нет:

Отправить комментарий