CARTEA ESTE MODUL NOSTRU DE A DĂINUI ȘI OGLINDA MÂNTUIRII OMENEȘTI (Lidia Kulikovski)

четверг, 2 мая 2013 г.

Discuţii/dezbateri


9 mai - Ziua Europei
   Cu ocazia Zilei Europei, la Filiala Târgovişte  a avut loc o discuţie/dezbatere pe tema Ziua Europei – unul din simbolurile Uniunii Europene, la care au participat elevii cl. V c de la Liceul Dante Alighieri.
   Manifestarea a avut câteva componente. Prima componentă:  o expunere a istoricului zilei de 9 mai când, în 1950, prin Declaraţia Shuman, au fost puse bazele viitoarei Uniuni Europene, un succes postbelic deosebit, o comunitate de state (în prezent – 27 de state membre) în care se respectă libertatea şi independenţa popoarelor. Uniunea Europeana este un exemplu unic pe glob, fiind în slujba cetăţenilor săi (în jur de 500 mln). Prin politicile promovate de-a lungul anilor, Uniunea Europeană propune o nouă formulă – de integrare. Şi nu de colaborare, cum se proceda în mod tradiţional. Şi nici de „eliberare”, cum s-a procedad în ex-Uniunea Sovietică, care promova o politică de acaparare a noi teritorii prin aşa-zisa „eliberare”.
  O altă componentă a acestei manifestări au fost simbolurile UE: Ziua de 9 mai – se sărbătoreşte pacea şi unitatea în Europa, imnul Uniunii Europene – Odă bucuriei de Ludwig Van Beethoven, drapelul – 12 steluţi pe fon albastru, care simbolizează cerul şi cele 12 luni ale anului şi moneda unică – euro.
   A treia componentă a acestei manifestări:elevii au fost informaţi că Republica Moldova nu este membră a UE, dar, prin politicile sale, a ales aderarea la UE. Ziua Europei se marchează în Republica Moldova, începând cu anul 2006.
    În cadrul discuţiei/dezbatere s-a făcut apel la noţiuni ca: 9 mai – Ziua Europei, războiul al doilea mondial (la 9 mai 1945 forţele de coaliţie au anunţat biruinţa asupra fascizmului), Comunitate Europeană, Consiliul Europei, Parlamentul European, diversitate culturală, tradiţii, libertatea de expresie, supremaţia legii, noţiuni de egalitate, libertatea de expresie. Aceste noţiuni au fost dezbătute pe înţelesul copiilor.
    În încheiere, elevilor li s-a propus să compună câte o felicitare cu ocazia Zilei Europei. Felicitările au fost date citirii. Bibliotecara Violeta Moraru a fost invitată pentru a selecta cele mai interesante felicitări pentru a fi puse pe blog.
   Iată câteva exemple:
 Dragă Victoria!
Te felicit cu o sărbătoare importantă: Ziua Europei! Îţi doresc multă sănătate şi, ca la orice sărbătoare, de felicit din toată inima. Astăzi la Biblioteca mea preferată, Târgovişte, am aflat multe lucruri noi despre Europa şi Uniunea Europeană. Deci, ţi-aş propune să te informezi şi tu.
Cu mult, mult drag, Sanda
Draga mea verişoară!
  Te felicit cu ocazia zilei de 9 mai, Ziua Europei. Pentru mine această zi are o importanţă foarte mare, fiindcă aici m-am născut şi nu doresc să plec din Europa. Când am intrat la Biblioteca Târgovişte, am ştiut că voi afla multe lucruri noi. Aş dori să ştiu, dacă şi tu ai vrea să vii în această bibliotecă frumoasă, de unde pleci cu multe cunoştinţe noi.
Cu drag, Corina

Dragi rude din Italia!
  Vă felicit cu o frumoasă sărbătoare – Ziua Europei, acolo unde locuiţi voi şi unde aş dori să ajung şi eu. Astăzi am aflat ce semnifică cele 12 steluţi ale drapelului Uniunii Europene. Am aflat şi alte lucruri interesane. Am aflat că sunteţi norocoşi: dacă veţi îmbătrâni acolo, veţi foarte stimaţi. Copiii voştri au norocul de a învăţa şi a merge la grădiniţe foarte bune. Mă bucur pentru voi.
Cu drag, Mihaela

Dragă Iulia!
  Te felicit cu ocazia unei sărbători minunate: 9 mai – Ziua Europei! Aş dori să ajung şi au acolo cât mai degrabă să ne distrăm împreună şi să ne bucurăm de această zi. Îţi doresc să arăţi mereu bine ca cele 12 steluţe de pe drapelul Uniunii Europene. Aş vrea să-ţi mai spun, că am fost la o bibliotecă minunată, aici, la noi în Republica Moldova şi am ascultat o lecţie interesantă despre 9 mai – Ziua Europei şi despre Uniunea Europeană. Am aflat foarte multe lucruri noi pentru mine.
Cu drag, Gabriela Gopleac

   Ne bucurăm şi noi alături de copii, viitorii cetăţeni ai Europei. În încheiere, elevilor li s-a adresat un cuvând de felicitarea cu ocazia sărbătorii care se apropie – Ziua Europei.


                               Larisa Ungureanu





Комментариев нет:

Отправить комментарий