CARTEA ESTE MODUL NOSTRU DE A DĂINUI ȘI OGLINDA MÂNTUIRII OMENEȘTI (Lidia Kulikovski)

пятница, 27 июля 2012 г.

Discuții/dezbateri




Să ne cunoaştem Constituţia!



Câţi din noi au citit Constituţia? Trebuie să recunoaştem, că foarte puţini. De aceea la Filiala Târgovişte a fost programată o manifestare, dedicată Constituţiei Republicii Moldova şi s-a numit: Să cunoaştem Constituţia Repubicii Moldova. Optăsprezece ani în urmă, la 29 iulie, Parlamentul de la Chişinău a votat Constituţia. Cei prezenţi la manifestare au recunoscut că nu au citit-o şi nici nu au ştiut când a fost votată.

Activitatea a început prin a explica provenienţa şi sensul cuvântului constituţie. În limba latină, de unde-şi trage rădăcinile, însemna a aşșeza, a pune ordine, a hotărî, a face o regulă. Aceasta este menirea unei Constituţii într-un stat: a-l aşeza temeinic pe un fundament solid, Constituţia fiind legea supremă a societăţii şi a statului.

Dacă vreai să înțelegi în ce stat trăieşti, trebuie să citeşti Constutuţia. Ne-am propus şi noi în timpul rezervat să ne oprim asupra câtorva articole. Înainte de aceasta am constatat următoarele: Constituţia Republicii Moldova este alcătuită din 7 titluri, 9 capitole şi 143 de articole. Ne-am oprit la câteva articole şi, în special, la Articolul 12. Simbolurile statului. (1) Republica Moldova are drapel, stemă şi imn. Aveam cu mine un drapel în miniatură al Republicii Moldova, pe care l-am demonstrat participanţilor la eveniment. A trebuit să constat că absoluti toţi ştiau că drapelul nostru se numeşte tricolor. Culorile lui sunt dispuse vertical în ordinea: albastru, galben, roşu. În mijloc, pe verticala galbenă, se află Stema de stat. Eleva Buzău Marinela a răspun corect la întrebarea: „Care este imnul de stat al Republicii Moldova?” „Limba noastră, vesrurile sunt scrise de Alexei Mateevici”. Cu toţii am cântat o străfă din imnul Republicii Moldova. După care a urmat Articolul 13. Limba de stat, funcţionarea celorlalte limbi. La întrebarea care este limba de stat, cei prezenţți au răspuns prompt: limba română. Deşi în Constituţie este scris ”limba moldovenească”, toţi ştiu că e o denumire incorectă rămasă încă din perioada sovietică, care, sperăm să fie corectată în cel mai apropiat timp. Am discutat şi despre Artoculul 14. Capitala. Cea mai mică participantă la manifestare, Vlada Lemeşca, 6 ani, urmează în toamnă să mearga în cl.I la liceul „Prometeu”, a răspuns corect: „Capitala Republicii Moldova este oraşul Chişinău”, adăugând cu mândrie „Eu ştiu cum se numesc şi capitalele altor ţări!” Şi chiar a ştiut!

De remarcat că la manifestare au participat tineri şi copii care frecventează Centrul Comunitar Eurica. Doamna Plămădeala, pedagog la Centru, i-a însoțit pe copii şi la sfârşitul manifestării a citit propria poezie, întitulată Moldova. O reproducem mai jos.



Moldova




Moldova-i ţară de poveste,

Aici cu toţii ne-am născut.

Tot neamul meu aici îmi este,

Pe-acest pămînt toţi am crescut.



În orce ţară eu m-aş duce,

Pe alt meleag de aş pleca,

În vise dorul iar mă duce.

La vatra şi la ţara mea.



Aici şi pîinea-i mai gustoasă,

Şi cîntecul e mai duios.

Natura-i ca din basm frumoasă,

Aici şi vinu-i mai gustos.



Eu mă mîndresc cu ţara mea,

Cu-acest pămînt,cu satul meu.

Nimic mai scump nu am ca ea

Ca graiul şi ca plaiul meu.





Această poezie dedicată Moldovei a încununat sfârşitul manifestării.



Larisa Ungureanu

Комментариев нет:

Отправить комментарий