CARTEA ESTE MODUL NOSTRU DE A DĂINUI ȘI OGLINDA MÂNTUIRII OMENEȘTI (Lidia Kulikovski)

понедельник, 5 октября 2015 г.

 5 octombrie- Ziua Mondială a Educaţiei 

şi Ziua Internaţională a Profesorului
Ziua de 5 octombrie este desemnată, pe plan mondial, sărbătoarea profesională a profesorului. În mai multe țări, Zilele profesorilor sunt destinate a fi zile speciale pentru aprecierea cadrelor didactice. Unele dintre ele sunt sărbătorite la sfârșitul săptămânii, în timp ce altele sunt celebrate în timpul zilelor lucrătoare. Între 1965 și 1994 era prima duminică din octombrie. Din 1994 este pe 5 octombrie pentru a coincide cu sărbătoarea mondială a profesorului (stabilită în 1994 de UNESCO).
 Dispunând de o colecţie importantă în domeniul ştiinţelor educaţiei, biblioteca organizează sistematic acţiuni de promovare a acesteia prin diverse activităţi şi metode. Cu acest prilej vă prezentăm cele mai solicitate documente din colecţia dată, care vă vor ajuta să treceţi dincolo de modelele tradiţionale de predare; pentru dinamizarea interacţiunii elev-profesor şi pentru o adaptare mai calitativă a metodelor de predare-învăţare la standardele europene:

Mândâcanu,Virgil. Profesorul-maestru (în contextul pregătirii iniţiale a cadrelor didactice). Monografie despre învăţământul pedagogic universitar / Virgil Mândâcanu. - Ch. : Pontos, 2009. - 627 p.
Cartea pedagogului de excepţie şi proeminentului savant în domeniul educaţiei şi instruirii Virgil Mândâcanu, care, pe parcursul unei jumătăţi de veac şi mai bine, şi-a consacrat talentul şi energiile sufleteşti şi cele spirituale activităţii didactice şi educaţionale, promovează doctrina pedagogică după care un pedagog bun poate fi pregătit.”Cartea este considerată drept o călăuză în cunoaşterea, apărarea şi promovarea idealului şi experienţei naţionale de pregătire iniţială a cadrelor didactice în contextul pedagogiei umaniste, pedagogiei creştine, integrării valorilor autentice în învăţământul pedagogic superior, punând accent pe selectarea şi dezvoltarea talentelor pedagogice ca fundament al învăţământului ca prioritate naţională”. L.Cuzneţov,doctor habilitat.

Munteanu, Camelia. Ghid pentru învăţământul preşcolar: O abordare din perspectiva noului curriculum / Camelia Munteanu, Eusebiu Neculai Munteanu. - Iaşi : Polirom, 2009. - 259 p.
Acest ghid oferă repere esenţiale pe baza cărora educatorii îşi pot desfăşura activitatea, conţinând deschideri teoretice, o prezentare a politicilor din domeniul educaţiei timpurii şi sugestii metodologice utile. Adresat atât educatorului începător, cât şi celui cu experienţă, volumul propune o viziune globală a ciclului proiectare-aplicare-evaluare şi numeroase soluţii practice: planificarea anuală/semestrială, conceperea şi elaborarea proiectului tematic şi a celui didactic, strategii ludice de învăţare, instrumente de evaluare etc.

Oprea, Crenguţa-Lăcrămioara. Strategii didactice interactive: repere teoretice şi practice / Crenguţa-Lăcrămioara Oprea. - Ed. a 3-a. - Buc. : Editura Didactică şi Pedagogică, 2008. - 315 p.
Procesul învăţării nu este o simplă modalitate de înmagazinare a cunoştinţelor ci un proces care necesită efort cognitiv, emoţional şi multă voinţă. Astfel, „strategiile didactice interactive oferă ocazii benefice de organizare pedagogică a unei învăţări temeinice, uşoare şi plăcute, în acelaşi timp, cu un pronunţat caracter activ-participativ din partea elevilor/studenţilor, cu posibilităţi de cooperare şi de comunicare eficiente”.
Cartea este structurată pe patru capitole, cuprinzând strategii didactice interactive, în contextul pedagogiei moderniste şi postmoderniste, varietatea strategiilor de predare-învăţare-evaluare, relaţia dintre aceste strategii şi stilurile de învăţare ale elevilor, precum şi rolul strategiilor didactice interactive în procesele de predare şi învăţare în şcoală. Autoarea oferă şi sfaturi pentru o învăţare eficientă prin colaborare, enumeră efectele favorabile ale acestui proces şi vorbeşte şi despre competenţele pe care trebuie să le aibă un profesor pentru a susţine învăţarea prin cooperare.

Pânişoară, Ion-Ovidiu. Profesorul de succes: 59 de principii de pedagogie practică / Ion-Ovidiu Pânişoară. - Iaşi : Polirom, 2009. - 332 p.
Cu o perspectivă echilibrată între teorie şi practică, lucrarea propune o abordare nouă în aria ştiinţelor educaţiei şi oferă sfaturi cara vin atât în sprijinul debutanţilor, cât şi al profesorilor cu experienţă, ajutându-i să înţeleagă mai bine lumea complexă şi contradictorie a şcolii. Numeroasele exemple şi experimente, ce ilustrează în egală măsură principiile pedagogice consacrate şi punctele de vedere recente, facilitează aprofundarea temelor discutate.

Pedagogie / Mihai Diaconu (coord.), Ioan Jinga (coord.), Olga Ciobanu, ... - Buc. : Editura ASE, 2004 . - 603 p.
Concepută ca un manual, lucrarea se caracterizează prin sistematizare, coeziune şi claritate, oferindu-le cititorilor o lectură accesibilă şi agreabilă. Ea se adresează atât studenţilor care se pregătesc să devină profesori, cât şi celor care practică deja profesia didactică. Problematica abordată asigură principalele competenţe vizate şi le oferă celor interesaţi probleme de reflecţie şi noi deschideri pentru a putea dobândi acel ansamblu de calităţi cunoscut sub denumirea de măiestrie pedagogică.

Pedagogie : curs de formare iniţială pentru cariera didactică / (coord.) Nadea Mirela Florea, Adela Mihaela Ţăranu. - Ed. a 2-a. - Buc. : Editura Fundaţiei „România de mâine”, 2008. - 296 p.
Cartea este structurată în patru module: Fundamentele pedagogiei, scopul căruia îl constituie conturarea unei imagini globale şi relevante asupra problematicii educaţiei şi pedagogiei contemporane; Teoria şi metodologia curriculum-ului — propune o reconsiderare a viziunii asupra practicii educative contemporane şi asupra competenţelor didactice din perspectiva problematicii teoriei şi metodologiei curriculum-ului, precum şi formarea capacităţii de a opera cu noţiuni specifice acestei discipline;Teoria şi metodologia instruirii, scopul modulului îl constituie analiza procesului de învăţământ (structură, funcţionalitate, proiectare, normativitate); Teoria şi metodologia evaluării, scopul modulului îl constituie utilizarea adecvată şi argumentată a conceptelor, a metodelor şi a strategiilor utilizate în evaluarea rezultatelor şcolare.

Ţoca, Ioan. Management educaţional / Ioan Ţoca. - Ed. a 2-a, rev. - Buc. : Editura Didactică şi Pedagogică, 2007. - 208 p.
Lucrarea reprezintă în sine o primă încercare de prezentare, într-o viziune integralistă (tеorie, practică şi experienţă) a coceptului de management educaţional şi, în acelaşi timp, evidenţiază necesitatea profesionalizării actului de conducere a institutelor educaţionale. Lucrarea abordează probleme ale managementului educaţional de mare interes teoretic şi practic. 





Bontaş, Ioan. Tratat de pedagogie / Ioan Bontaş. - Ed. A IV-a rev. Şi adăug. - Buc. : Editura ALL, 2008. - 410 p.
Lucrarea este destinată studenţilor de la toate profilurile învăţământului superior care vor să devină cadre didactice, cât şi educatorilor, învăţătorilor şi profesorilor de orice specializare. Cunoaşterea şi aplicarea datelor ce constituie conţinutul lucrării oferă posibilitatea manifestării iniţiativei pedagogice ideatice şi practice creative a învăţământului, asigurând orientarea spre o educaţie elevată şi temeinică.

Cerghit, Ioan. Metode de învăţământ / Ioan Cerghit. - Ed. a IV-a rev. şi adăug. - Iaşi : Polirom, 2006. - 315 p.
Metode de învăţământ este o punte de legătură între sistemul tradiţional de predare şi cel modern, îmbinarea celor două fiind varianta optimă a învăţământului actual. De la maieutica socratică până la cele mai sofisticate forme ale spaţiului virtual, de la metodologia centrată pe profesor, ca factor catalizator al procesului de învăţare, la cea care-l aduce în centrul atenţiei pe elev, lucrarea este o analiză pertinentă a activităţii didactice. Cartea este destinată atât studenţilor de la facultăţile de profil, celor care urmează cursurile modulului psihopedagogic, cât şi tuturor cadrelor didactice.

Cosma, Traian. Şedinţele cu părinţii în gimnaziu. Idei-suport pentru diriginţi / Traian Cosma. - Ed. a 2-a. - Iaşi : Polirom, 2008. - 173 p.
Un îndrumar adresat diriginţilor de la clasele gimnaziale care propune câteva repere metodologice esenţiale în consilierea psihopedagogică şi în educarea părinţilor. Susţinând o dată în plus importanţa parteneriatului familie-şcoală, lucrarea se adresează în mod direct părinţilor, pentru a le oferi un ghid metodic şi un mic dicţionar de termeni, idei şi obiective specifice politicii educaţionale. Astfel, colaborarea dintre diriginţi şi părinţi, dintre şcoală şi familie se va eficientiza, valorificând la maximum întâlnirile colective cu părinţii.

Cristea, Gabriela. Managementul lecţiei / Gabriela Cristea. - Ed. a 3-a. - Buc. : Editura Didactică şi Pedagogică, 2008. - 212 p.
Cartea Managementul lecţiei are o deschidere pedagogică spre toate formele de activitate didactică aflate la dispoziţia cadrelor didactice din învăţământul primar şi secundar. Cartea include 3 părţi împărţite în opt capitole: I – Noţiuni generale de management; II - Definirea şi analiza lecţiei din perspectivă managerială şi III - Realizarea lecţiei din perspectivă managerială. Primele două părţi includ cîte 2 capitole: Analiza conceptului de management; Management pedagogic; Lecţia în evoluţia istorică; Modele de conducere a lecţiei. Cea de a treia parte include 4 capitole: Organizarea managerială a lecţiei; Planificarea managerială a lecţiei; Orientarea managerială a lecţiei şi Perfecţionarea managerială a lecţiei.

Cristea, Sorin. Fundamentele pedagogiei / Sorin Cristea. - Iaşi : Polirom, 2010. - 396 p.
Fundamentele pedagogiei constituie o lectură utilă pentru profesori şi specialiştii în ştiinţele educaţiei, precum şi pentru studenţii de la facultăţile de profil sau care urmează cursurile modulului psihopedagogic. Prin cele trei secţiuni ale sale, volumul acoperă o zonă semnificativă din teoria curriculumului şi pune bazele pedagogiei generale, având deschidere către teoria instruirii şi a evaluării.

Cucoş, Constantin. Pedagogie / Constantin Cucoş. - Ed. a II-a, rev. şi adăug. - Iaşi : Polirom, 2006. - 464 p.
Lucrarea dată se adresează profesorilor, învăţătorilor, studenţilor – în calitatea lor de viitori profesori, precum şi tuturor celor implicaţi în procesul educaţional, fiind indispensabilă pentru pregătirea examenelor de titularizare în învăţământul preuniversitar, definitivat şi gradele didactice. Informaţiile şi interpretările dezvoltate de autor vizează atât temele tradiţionale, cât şi o serie de aspecte inedite precum educaţia tehnologică, educaţia copiilor supradotaţi, educaţia deschisă la distanţă etc.

Formarea pedagogică a profesorului: instrumente de învăţare cognitiv-constructivistă / prof. univ. dr. Elena Joiţa (coord.). - Ed. a 2-a. - Buc. : Editura Didactică şi Pedagogică, 2008. - 399 p.
Volumul se adresează studenţilor care doresc să devină profesori, profesorilor practicieni, în reevaluarea conceperii şi realizării instruirii centrate pe elev, autorilor de manuale şi didactici ale specialităţilor, în reconsiderarea modalităţilor de construire a acestora.

Gherguţ, Alois. Management general şi strategic în educaţie. Ghid practic / Alois Gherguţ. - Iaşi : Polirom, 2007. - 229 p.
Cartea constituie un real suport atât pentru managerii instituţiilor şcolare şi ai altor structuri implicate în activităţi educaţionale, cât şi pentru cadrele didactice, părinţi, studenţi. Lucrarea are o dimensiune practică semnificativă şi satisface nevoia de informaţie actualizată în domeniul managementului educaţional, conţinând sugestii şi exemple pentru activităţile din instituţiile de profil. Persoanelor antrenate în activitatea serviciilor educaţionale li se furnizează nu doar un sprijin teoretic, ci şi un ghid practic de acţiune.

Ilie, Emanuela. Didactica literaturii române: fundamente teoretico-aplicative / Emanuela Ilie. - Ed. a 2-a, rev. şi adăug. - Iaşi : Polirom, 2008. - 285 p.
Didactica literaturii române răspunde în primul rând nevoilor studenţilor care fac practica pedagogică şi profesorilor începători care urmează cursuri de perfecţionare sau se pregătesc să susţină examenele de definitivare şi de obţinere a gradului didactic. Sunt prezentate noţiuni fundamentale şi sunt exemplificate momente şi etape distincte ale procesului didactic, promovându-se parteneriatul, activizarea şi cooperarea, strategiile interactive.

Комментариев нет:

Отправить комментарий