Cine sunt eu?
Identificarea personalității la tineri
Este întrebarea pe care și-o pun
mulți tineri și nu întotdeauna găsesc răspunsul potrivit. Și totul, se pare,
pornește de la faptul că despre aceste probleme nu se discută nici la școală și
nici în familie.
„Cine sunt eu? Ce pot face eu în
viață?” cu aceste întrebări și-a început discursul doamna Maria Sanduleac,
pedagog la Centrul Comunitar pentru Copii și Tineri Vatra, care i-a îndemnat pe
participanții la masa rotundă să se implice activ în această activitate.
De regulă la întrebarea ”Cine
sunt eu ?” se răspunde – „Sunt sărac” sau „Sunt bogat”, societatea noastră fiind divizată în aceste două categorii sociale, unde banul, avuția, mașina,
casa și alte bunuri materiale ocupă primatul, iar personalitatea omului, se pare, nu mai are valoare.
Adesea tinerii sunt marcați de
o altă problemă: „Ce cred alții despre mine?”. Căutând să-și „mascheze”
identitatea de „om sărac”, pun accentul pe îmbrăcăminte, încălțăminte, machiaj,
adică pe exterior care, de fapt, nu scoate în evidență personalitatea, ci mai
mult o ascunde.
Identificarea personalității
începe de la identificarea sinelui. Încă în antichitate se spunea: „Cunoaște-te
pe tine însuți”, adică e necesar să-ți cunoști propriile tale potențe,
capacități, calități și felul de a le pune în aplicare în viață.
În prezent accentul se pune pe
educație, fiindcă educația insuflă valori europene, pe care trebuie să le
însușim: diversitatea culturilor, a limbilor, toleranța, non-violența, drepturile
omului, libertatea de expresie, cunoașterea de sine etc. Însușirea acestor
valori, începând cu familia, instituțiile preșcolare, școala, întreaga
societate îi va ajuta pe tineri la identificarea personalității, adică, la
alegerea unei profesii care să justifice potențialul său intelectual, la
alegerea unui mod și stil de viață etc.
Doamna Sanduleac le-a distribuit
tinerilor niște stele, numit Steaua personală, pe care tinerii trebuiau să
noteze: două calități care te caracterizează, două calități de care nu ești
satisfăcut, două lucruri pe care ai vrea să le schimbi, două lucruri pe care le
aduci într-o prietenie.
Au mai fost distribuite și niște
chestionare, la care tinerii trebuiau și-au apreciat propria persoană prin prisma mai multor calități care le sunt proprii.
.
Invitata Mesei rotunde a fost
Elena Dica, studentă la anul III la Colegiul Mondostud-Art, care acum câțiva ani a fost
beneficiara Centrului Vatra și a dorit să participe cu o comunicare întitulată
„Cum contribuie Eu-l corporal la identificarea personalității la tineri”.
A urmat o rundă de întrebări și
răspunsuri, dat fiind că tema i-a interesat foarte mult pe tinerii participanți
la această masă rotundă. Unii din ei și-au exprimat dorința de a continua
discuția pe această temă.
Larisa Ungureanu
Комментариев нет:
Отправить комментарий